Een (ver)bouwproject begint met vertrouwen. De opdrachtgever vertrouwt erop dat de aannemer goed werk levert. De aannemer vertrouwt erop dat de opdrachtgever zijn verplichtingen – zoals betaling – nakomt.
Toch kan dat vertrouwen verdwijnen. Bijvoorbeeld door een gebrekkige uitvoering, trage voortgang, slechte communicatie of een opeenstapeling van incidenten. Vaak wil de opdrachtgever dan van de aannemer af en het werk door een ander laten afronden. De vraag is dan: laat u de aannemer doorgaan of beëindigt u de samenwerking?
De wet (art. 7:764 BW) geeft de opdrachtgever het recht om de aannemingsovereenkomst op ieder moment, geheel of gedeeltelijk, op te zeggen. Dit kan zelfs zonder dat de aannemer iets fout heeft gedaan.
Klinkt aantrekkelijk, maar er zit een grote financiële keerzijde aan:
In de praktijk betekent dit vaak dat u als opdrachtgever dubbel betaalt: de oorspronkelijke aannemer én de nieuwe aannemer die het werk afmaakt.
Bovendien kan een opzegging stilzwijgend gebeuren. Bijvoorbeeld als u de aannemer niet meer toelaat op de bouwplaats of het resterende werk door een derde laat uitvoeren. Een opzegging hoeft dus niet uitdrukkelijk (mondeling of schriftelijk) te worden gedaan. Een opzegging kan ook worden afgeleid uit gedragingen. Daarom dient u als opdrachtgever voorzichtig te zijn als u het vertrouwen in de aannemer kwijt bent en niet wil dat de aannemer het werk afmaakt.
Als de aannemer slecht werk levert of zijn afspraken niet nakomt, kan er sprake zijn van een tekortkoming. In dat geval kunt u de overeenkomst (gedeeltelijk) ontbinden.
Het grote verschil met opzegging is:
Ontbinding kan meestal alleen als de aannemer in gebreke is gesteld en een redelijke termijn heeft gekregen om de gebreken te herstellen. Doet hij dat niet, dan mag u ontbinden.
Wordt de ontbinding later onterecht bevonden, dan wordt dit vaak door rechters en arbiters alsnog als een opzegging gezien – met alle nadelige gevolgen. De ontbinding zal dus zorgvuldig moeten worden voorbereid.
Het beëindigen van een samenwerking met een aannemer kan grote financiële gevolgen hebben. Toch staat u als opdrachtgever niet machteloos. Afhankelijk van de situatie kunt u kiezen voor opzegging of ontbinding. Waar opzegging vaak duurder uitpakt, kan ontbinding – mits zorgvuldig onderbouwd en voorbereid – juist voordeliger zijn.
De sleutel ligt in een zorgvuldige aanpak: goede dossiervorming, duidelijke communicatie en tijdige juridische begeleiding.
Twijfelt u of u uw aannemer moet laten doorgaan of de overeenkomst moet beëindigen? Ik help u graag om de juiste keuze te maken en uw financiële risico’s te beperken. Neem gerust contact met mij op.
Ik ben Maikel Exterkate, advocaat met bijna 20 jaar ervaring in het oplossen van geschillen en het voeren van procedures in b2b-relaties. Of het nu gaat om zaken bij de rechtbank, in hoger beroep, kort geding of de Raad van Arbitrage in Bouwgeschillen, ik beschik over uitgebreide kennis en praktijkervaring. Neem gerust vrijblijvend contact op om te bespreken wat ik voor u kan betekenen.